Eerste 19 zero-emissiezones online

Geen uitlaatgassen van vrachtwagens of bedrijfsbusjes meer in de stad. Tussen de 30 en 40 grote steden door het hele land voeren vanaf 2025 een zero-emissiezone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad worden. Om te helpen bij de voorbereidingen op deze overgang heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met TLN, een interactieve kaart ontwikkeld met de conceptuele grenzen van de aangekondigde zero-emissiezones. Uiteindelijk zullen alle ZE-zones op deze kaart zichtbaar worden. 

Interactieve kaart

Benieuwd waar de zero-emissiezones komen te liggen? Op deze kaart vind je de zones zoals nu bekend. Daarnaast biedt de kaart een hoop relevante data over stadshubs, huidige milieuzones, bedrijfsterreinen, winkelgebieden en nog veel meer. 

De kaart geeft daarmee inzicht in de actuele mogelijkheden voor zero-emissie bevoorrading. Hiermee wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gemeenteambtenaren, opdrachtgevers, ondernemers en transporteurs ondersteunen bij het organiseren van duurzaam vervoer in de stad.

De komende tijd wordt de kaart verrijkt met nieuwe voorgenomen zero-emissiezones. 


Bekijk hier de kaart >

Zero-emissiezones voor schone en gezonde steden

Zesentwintig steden hebben al formeel aangekondigd in 2025 een zero-emissiezone in te voeren. Naar verwachting loopt dat aantal rond de zomer op tot ongeveer dertig, verspreid over heel Nederland. Concreet betekent dat dat er in hun stad op termijn alleen nog volledige uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens rijden. 

Klimaatakkoord

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 in minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd. De invulling van deze ambitie uit het klimaatakkoord ligt dus binnen handbereik. Dat is een belangrijke stap op weg naar volledig uitstootvrij wegverkeer in 2050. Het invoeren van deze zero-emissiezones scheelt in 2030 circa 1 megaton CO2 per jaar. Dat is vergelijkbaar met de totale jaarlijkse uitstoot door aardgasgebruik van alle huishoudens in Den Haag en Rotterdam samen. Daarnaast wordt de lucht veel schoner. Het verkeer is in de stad de belangrijkste bron van luchtverontreiniging die mensen direct inademen.