03 juli 2023
Officiële publicatie Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
16 juni 2023
De gemeente Arnhem voert vanaf 1 juni 2026 een zero-emissiezone in.
06 juni 2023
Speciaal voor gemeenten organiseert SPES in juni een tweetal webinars
02 juni 2023
Gemeenten hebben in toenemende mate de behoefte om ondernemers op de hoogte te brengen door middel van een brief.
31 mei 2023
handboek voor gemeenten
26 mei 2023
Een impressie van de bijeenkomst van 24 mei 2023
17 mei 2023
Leiden zet elektra-aansluitingen voor evenementen en markt ook in als oplaadpunt
11 mei 2023
5 tips voor zzp’ers om over te stappen naar uitstootvrij vervoer
09 mei 2023
Via SHPV kunnen gemeenten gemakkelijk hun zero-emissiezone opnemen in het NPR.
05 mei 2023
Gratis training voor beleidsmakers van gemeenten
18 april 2023
Vergelijk snel de kosten van een diesel met elektrisch of waterstof
12 april 2023
Veel partijen werken samen om de invoering van de ZE-zones een succes te maken.
De pilot binnen ULaaDS slaat aan en wordt steeds verder uitgebreid.
16 maart 2023
Een praktisch stappenplan voor commercieel goederenvervoer.
17 februari 2023
Een verkenning naar aantallen
30 januari 2023
Voor verkooporganisaties en leasemaatschappijen van elektrische bedrijfsauto’s.
17 november 2022
Verbeterde methodiek om de laadvraag bij bedrijventerreinen te prognosticeren
11 november 2022
Sjouke van der Vlugt en Klaas Yde Haarsma vertellen hoe het gemeente Groningen lukt de vaart erin te houden.
31 oktober 2022
Steeds meer elektrische bedrijfsauto’s de weg op.
20 oktober 2022
Ondersteuningsprogramma SPES helpt gemeenten bij implementatie van zero-emissiezones stadslogistiek
29 september 2022
Op maandag 31 oktober van 9.30 tot 14.00 uur organiseert RAI Vereniging in de Fokker Terminal in Den Haag het Zero Emissie Truck Debat.
30 juni 2022
Pakketkluizen op strategische locaties en zones met alleen uitstootvrije bedrijfsvoertuigen versnellen de verduurzaming van goederenvervoer in gemeenten in Noord-Holland Noord.
8 juli, 09:00-10:30 uur.
19 juni 2022
Omvang van zero-emissiezones moet sneller worden vastgesteld
De Gemeenteraad van Hilversum heeft in april 2021 de Mobiliteitsvisie Hilversum 2040 vastgesteld en daarbij het college opgedragen een eer
08 juni 2022
Techniek NL en de gemeente Den Haag en Zuid-Holland Bereikbaar in actie met ‘Trap je bus er uit’.
27 mei 2022
Het debat van 22 juni wordt uitgesteld naar 31 oktober 2022
11 mei 2022
Thema: ervaringen delen over de grens
29 april 2022
HubKlup zet zich in om alle vers-leveringen aan de horeca emissieloos te maken.
28 april 2022
In Noord-Holland worden verschillende zero-emissiezones voor stadslogistiek ingevoerd en met name MKB’ers en zzp’ers zijn hiervan vaak niet op de hoogte.
21 april 2022
Welke technische en juridische mogelijkheden zijn er om op regionale schaal een zero-emissiezone voor stadslogistiek in te voeren.
11 april 2022
Pakketbezorgers, onderhoudsdiensten en ander bedrijven in het goederen- en dienstenverkeer kiezen steeds vaker voor lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s).
05 april 2022
Toegangsbeperking van bepaalde soorten voertuigen tot delen van steden is een veelgebruikt instrument in het verkeerbeleid. In Europa wordt hieraan de verzamelnaam Urban Vehicle Access Regulations (UVAR's) gegeven.
01 april 2022
Het Stadshart is binnen de gemeente de meest logische zone voor de invoering van een zero-emissiezone
31 maart 2022
Op welke wijze kunnen gemeenten het bundelen van goederenstromen en de inzet van stadsdistributiehubs stimuleren en wat zijn de ruimtelijke mogelijkheden voor het realiseren van dergelijke hubs?
25 maart 2022
Een menukaart voor het MKB
Gemeente Almere wil dat uiterlijk in 2030 de winkelgebieden in de stad emissieloos bevoorraad worden.
10 maart 2022
In opdracht van SPES heeft GreenbergTraurig een juridische notitie opgesteld met het doel om gemeentes te ondersteunen bij het opstellen van het vereiste verkeersbesluit tot invoering van een zero-emissiezone.
09 maart 2022
Het wagenpark verduurzamen is geen sinecure. Het vereist kennis, planning en voor de meeste betrokkenen nog een tikje durf.
07 maart 2022
Voor gemeente Apeldoorn en Deventer is onderzocht welke alternatieven er zijn en hoe kosteneffectief deze alternatieven zijn.
Zet 29 maart in je agenda.
01 maart 2022
Gemeenten Breda, Eindhoven, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch willen toe naar een schone, slimme en toekomstbestendige bevoorrading van de Brabantse steden. Daarom voeren zij ieder vanaf 2025 een zero-emissiezone voor stadslogistiek in.
14 februari 2022
De gemeente Utrecht beschikt over informatie over goederenstromen, maar dit geeft geen inzicht in de ontwikkelingen naar slimme en schone mobiliteit.
Meld u aan en zet 16 maart in uw agenda!
11 februari 2022
Benieuwd waar de zero-emissiezones komen te liggen?
15 december 2021
De Europese strategische netwerken ALICE en POLIS presenteerden onlangs op POLIS-conferentie 2021 de belangrijkste hoogtepunten van een gezamenlijke gids: samen vooruitgang boeken op weg naar emissievrije stadslogistiek in 2030.
Wat betekent de verduurzaming van een wagenpark in de praktijk voor (gemeentelijke) afvalinzamelingsbedrijven? Deze vraag staat centraal in het webinar Wagenparkverduurzaming en vraagstukken uit de praktijk: ervaringen vanuit de reinigingssector op donderdag 27 januari 15:00-16.30 uur
Op 7 december organiseerde SPES een webinar over kostenefficiëntie in handhaving en ANPR in zero-emissiezones voor stadslogistiek. Tijdens dit webinar presenteerden Erik Regterschot en Jacco van Leuveren (beiden Royal HaskoningDHV) hun nieuwe inzichten uit het lopende SPES-project in Apeldoorn en Deventer.
Bij stadslogistiek is het verbeteren van de verkeersveiligheid, naast duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt van gemeenten en het ministerie van IenW. De gemeente Amsterdam bereidt samen met marktpartijen pilots voor die zijn gericht op verkeersveiligheid, zowel voor fijndistributie als zware logistiek in de stad. Met als uitgangspunt dat stadsdistributie niet alleen duurzaam maar óók veilig wordt: zonder ongelukken, incidenten, schades en uitval.
Per 1 januari 2022 heeft gemeente Haarlem een milieuzone voor vrachtverkeer. Deze zone gaat per 1 januari 2025 over in een zero-emissiezone voor stadslogistiek. De stappen die nodig zijn voor instellen van een milieuzone zijn voor een deel hetzelfde als die voor het instellen van een zero-emissiezone.
Het rapport omvat een literatuurstudie van wetenschappelijke publicaties, projectdocumentatie en lopende initiatieven van GeoSence projectpartners, met een specifieke focus op praktijkvoorbeelden.
03 november 2021
Met steun van het Horizon 2020 programma van de Europese Unie heeft TU Delft onderzocht wat de impact van stadshubs is op uitstoot van schadelijke stoffen in zero-emissiezones.
Goederenvervoerders zijn voorlopig nog niet klaar voor de invoering van zero-emissiezones in steden.
De gemeente Tilburg heeft begin dit jaar formeel aangekondigd in 2025 een zero-emissiezone in te voeren voor logistiek vervoer (vracht- en bestelwagens) binnen de Ringbanen.
Voor de aanschaf van en onderzoek naar zero-emissie logistieke voertuigen zijn diverse nationale regelingen en subsidies beschikbaar.
Om een zero-emissie zone voor stadslogistiek in te kunnen voeren is een verkeersbesluit nodig. SPES heeft aan Greenberg Traurig gevraagd om een model-verkeersbesluit te ontwikkelen waarmee elke gemeente relatief eenvoudig een eigen verkeersbesluit kan opstellen.
Webinar handhaving en ANPR voor zero-emissie zones op dinsdag 7 december 2021
26 oktober 2021
Geen grote vrachtwagens meer in de smalle straatjes van onze historische binnenstad, maar goederenoverslagcentra aan de randen van de stad en bevoorrading in het centrum met kleine elektrische busjes, geruisloos vervoer over water of bakfietsen. Zo ziet de toekomst in Leiden eruit. Want vanaf 2025 mogen alleen schone vervoersmiddelen voor goederenvervoer de binnenstad van Leiden nog in.
Op maandag 15 november 2021 vindt de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit plaats.
19 september 2021
Met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) kunnen mkb-ondernemers een gespecialiseerde adviseur inhuren voor energieadvies op maat. Dit advies geeft inzicht de mogelijkheden voor het verder verduurzamen van het wagenpark en/of de onderneming. Daarnaast geeft de SVM subsidie voor de ondersteuning bij het uitvoeren van een of meer maatregelen uit dat advies.
16 september 2021
Vanaf 2025 schaft de reinigingsbranche alleen nog maar voertuigen op duurzame brandstof of zero-emissie aan.
Onlangs leverde Rijkswaterstaat een nieuwe versie van de locatietool Clean Energy Hubs op. Clean Energy Hubs (CEH), tank- of laadstations met minimaal twee duurzame energiebronnen, richten zich vooral op zwaar goederenvervoer.
In gemeente Breda is de zero-emissiezone integraal onderdeel van het mobiliteitsbeleid, zoals vastgesteld in de Mobiliteitsvisie Breda in januari 2021.
26 augustus 2021
14 oktober - WTC Rotterdam Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur organiseert op 14 oktober 2021 het Future of Charging Symposium. Ondersteund door onderzoekers en wetenschappers uit binnen- en buitenland kijken samen met de deelnemers naar wat nodig is om vooruitgang te boeken.
12 augustus 2021
Met deze extra nieuwsbrief willen wij u erop attenderen dat gemeenten vanaf 15 september tot 22 oktober 17.00 uur een aanvraag kunnen indienen voor ondersteuning uit het SPES-programma voor de inzet van experts.
14 juli 2021
Op 5 juli organiseerde SPES een webinar over het betrekken van het mkb en ondernemers bij de invoering van zero-emissiezones.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is aangepast vanwege oplopende levertijden van de meeste elektrische bedrijfsauto’s. Deze zijn het gevolg van productieproblemen bij voertuigfabrikanten.
In de afgelopen periode hebben weer vijf gemeenten besluiten genomen over het instellen van zero-emissiezones. In twee gevallen moet de gemeenteraad hier nog wel mee instemmen. Dit brengt het totaal voorlopig op vijfentwintig gemeenten met aangekondigde zero-emissiezones.
SPES heeft de afgelopen periode een aantal nieuwe projectvoorstellen ontvangen.
30 juni 2021
Door het hele land nemen gemeenten het besluit om vanaf 2025 een zero-emissiezone in te voeren zodat ze volledig schoon bevoorraad worden.
18 juni 2021
Op 10 juni organiseerde SPES een webinar over regionale uitstralingseffecten van ZE-zones voor stadslogistiek.
01 juni 2021
Het gaat goed met stadslogistiek. Na een lange tijd van proberen en mislukte pilots zijn er nu tal van initiatieven die van de grond komen om de bevoorrading van winkels, centra van steden en woonwijken te verbeteren.
Twee jaar effectstudies naar zero-emissiezones heeft geleid tot interessante inzichten en bruikbare tools voor gemeenten bij de plan- en besluitvorming over zero-emissie stadslogistiek.
25 mei 2021
Wij nodigen u van harte uit deel te nemen aan het SPES-webinar over regionale effecten van ZE-zones voor stadslogistiek.
20 mei 2021
Op 20 mei organiseerde SPES een webinar dat in het teken stond van Laadinfrastructuur.
05 mei 2021
Op 10 juni 2021 organiseert Port of Logistics Overijssel in samenwerking met SPES van 15.30 – 16:45 het webevent STAP IN Zero Emissie Stadslogistiek.
Op donderdag 20 mei van 10:30-12:00 organiseert SPES het webinar over laadinfrastructuur voor ZE-stadslogistiek.
03 mei 2021
Gemeenten kunnen tot 4 juni 17.00 uur een aanvraag indienen voor ondersteuning uit het SPES-programma voor de inzet van experts.
08 april 2021
Lidl zet grote stappen op het gebied van duurzaam transport.
Steden staan voor een grote opgave. De komende jaren moeten er honderdduizenden woningen worden bijgebouwd. Vanuit de klimaatopgave is er behoefte aan meer groen, mogelijkheden voor lokale energieopwekking en aardgasvrije wijken.
Ook afgelopen periode heeft een aantal gemeenten het formele besluit genomen om een zero-emissie zone te ontwikkelen.
In januari heeft SPES een enquête uitgezet binnen de SPES-community. Doel van de enquête was meer inzicht krijgen in de waardering van de aangeboden SPES-middelen en behoeften van SPES-gebruikers. Met deze inzichten kunnen we in de komende periode het aanbod van SPES zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften en wensen van gemeenten die werken aan zero-emissiezones.
29 maart 2021
Servicemonteur moet straks zonder dieselbus de stad in. Inzet van uitstootvrij vervoer voor servicelogistiek.
24 maart 2021
Elektrische bestelbus interessant voor jouw bedrijf? Nu snel te berekenen met welkeebestelbus.nl!
15 maart 2021
Vanaf 15 maart 2021 kunt u in aanmerking komen voor de subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s (SEBA).
18 februari 2021
Inzicht in huidige en toekomstige CO2-uitstoot in de stadslogistiek.
15 februari 2021
Kijk hier hoe gemeenten, partijen uit de vervoerssector en de staatssecretaris de uitvoeringsagenda tekenen.
09 februari 2021
Met ingang van 2025 stadslogistiek zo schoon mogelijk, bij voorkeur zonder enige uitstoot van CO2.
Vandaag tekenen gemeenten, partijen uit de vervoerssector en staatssecretaris van Veldhoven de uitvoeringsagenda ZES.
08 februari 2021
Zestien gemeenten hebben al formeel aangekondigd om in 2025 een ze-zone voor stadslogistiek (ZES) in te voeren.
De aanschaf of lease van een schone bestelbus of vrachtwagen de komende jaren aantrekkelijker.
Steden door het hele land voeren vanaf 2025 een zero-emissiezone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad worden.
19 januari 2021
Het webinar dat SPES op dinsdag 19 januari organiseerde stond in het teken van ANPR, Automatic Number Plate Recognition.
16 december 2020
Vanaf 2025 is alle bestel- en vrachtverkeer in de Zwolse binnenstad duurzaam en geldt de binnenstad als emissievrije zone voor stadslogistiek. Deze intentie heeft de gemeenteraad op 23 november 2020 uitgesproken. Burgemeester en wethouders willen de komende vier jaar samen met bewoners, ondernemers, transportsector en andere betrokkenen werken aan schone en slimme bevoorrading in het gebied binnen de stadsgracht. Het resultaat: een schonere en aantrekkelijke binnenstad waar leefkwaliteit en bereikbaarheid hand in hand gaan.
Het webinar opende met een aftrap vanuit de Topsector Logistiek, alvorens we naar twee praktijkvoorbeelden van nieuwe logistieke concepten in Alphen aan den Rijn en Haarlem keken. Centraal in de presentaties en discussie stond de vraag welke rol gemeenten kunnen of moeten spelen als het gaat om nieuwe logistieke concepten. Heeft u het webinar gemist en wil u opname terugkijken? Klik dan hier.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het voornemen om per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te stellen.
In Rotterdam is het convenant zero-emissie stadslogistiek ondertekend door 56 partijen. De gemeente Rotterdam heeft twee miljoen euro beschikbaar gesteld voor bedrijven die komen met innovaties op het gebied van stadslogistiek. De subsidie komt beschikbaar vooruitlopend op de invoering van een zero-emissie zone die vanaf 1 januari 2025 van kracht is voor nieuwe stadslogistieke voertuigen. Bekijk hier een interview met Jan Robbert Albrechts, coördinator Goederenvervoer van de gemeente Rotterdam.
16 november 2020
Op dinsdag 19 januari van 10:00-11:00 uur bent u van harte welkom om deel te nemen aan het SPES-webinar over ANPR. ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition en is een systeem dat de toegang tot de binnenstad kan reguleren door middel van het lezen van kentekenplaten. Tijdens het webinar neemt Royal Haskoning DHV u mee in de resultaten van hun ANPR-project in samenwerking met de gemeenten Den Haag, Leiden, Assen en Groningen. Ook wordt tijdens het webinar ingegaan op de geleerde lessen die kunnen worden toegepast in andere gemeenten. Uiteraard is er ook volop ruimte voor vragen over ANPR.
11 november 2020
Met deze praktische webtool krijgen ondernemers snel en eenvoudig inzicht in wat elektrisch rijden betekent voor het bedrijfsbeleid, zowel financieel als organisatorisch. Op basis van de ingevoerde gegevens, zoals het type voertuig, de lengte van de route en het aantal stops, berekent de webtool onder andere het benodigde type accu, de operationele kosten, de benodigde laadtijd en het type laadpaal.
20 oktober 2020
Vorige maand is het luchtkwaliteitsprogramma van de gemeente Nijmegen vastgesteld. Daarin is onder andere in opgenomen dat er drie zero-emissiezones voor stadslogistiek gerealiseerd worden. Het college van B&W wil dit doen in het centrum van Nijmegen tussen de singels en de Waal, in Hof van Holland (winkel- en woonhart Nijmegen-Noord) en mogelijk op de campus Heijendaal. Wethouder Harriët Tiemens licht deze keuze toe.
Binnen stadslogistiek heeft de bouw een groot aandeel (>30%) en door de grote bouwopgave zal dit aandeel alleen maar toenemen. Hoewel transport altijd nodig blijft, laten diverse pilotprojecten zien dat het anders organiseren van bouwlogistiek kan leiden tot forse reductie van het aantal ritten (>60%), overlast en verkeersonveiligheid terwijl de bouwefficiëntie toeneemt.
SPES heeft afgelopen maanden weer nieuwe projectvoorstellen ontvangen en goedgekeurd. Zo ook de voorstellen van de gemeente Amersfoort en het gezamenlijk voorstel van de gemeenten Almelo en Hengelo. In onderstaand overzicht leest u meer over de activiteiten in deze projecten.
Gemeente Venlo heeft met ondersteuning van SPES een actieplan opgesteld voor zero-emissie Stadslogistiek. Het doel was dat dit plan naast de contouren van een zero-emissiezone, ook concrete acties zou bevatten zoals pilotprojecten, beleidsonderdelen en infrastructurele maatregelen. Bestuurlijk bleek er steun te zijn voor de invoering van een zero-emissiezone en de ondertekening van de Green Deal ZES, maar niet zonder concrete projecten die zichtbaar maken dat er al resultaten richting zero-emissie geboekt kunnen worden.
In 30 tot 40 steden moet in 2025 een middelgrote zero-emissiezone voor stadslogistiek zijn ingevoerd. Samen met alle betrokken partijen is gewerkt aan een uitvoeringsagenda stadslogistiek om dit mogelijk te maken. Door de coronapandemie is de financiële situatie van veel MKB’ers onder druk komen staan. Daarom is opnieuw gekeken naar de uitvoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek.
Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero-emissiezone). Ondernemers kunnen gebruikmaken van fiscale voordelen en subsidies.
10 september 2020
Onderstaande kaart laat zien welke gemeenten op dit moment actief zijn op het gebied van zero-emissie stadslogistiek. Door deelname aan de gelijknamige Green Deal (GD ZES) en / of door deelname aan het Samenwerkingsproject Expertpool Stadslogistiek (SPES), dat door het ministerie van IenW is opgezet om gemeenten te ondersteunen bij het voorbereiden en nemen van besluiten over zero-emissiezones voor stadslogistiek.
Voor de tweede ronde heeft SPES heeft de afgelopen periode een aantal nieuwe projectvoorstellen ontvangen. Zes van deze voorstellen zijn goedgekeurd. In dit overzicht vindt u een korte beschrijving van de zes nieuwe projecten waar de komende maanden aan gewerkt wordt.
09 juli 2020
SPES heeft de afgelopen periode weer een aantal nieuwe projectvoorstellen ontvangen. Vijf van deze voorstellen zijn goedgekeurd. In dit overzicht vindt u een overzicht van de vijf nieuwe projecten waar de komende maanden aan gewerkt wordt.
Niet alleen voor vrachtwagens of bestelauto’s in de stadslogistiek, maar voor alle voertuigcategorieën.
10 juni 2020
SPES heeft de afgelopen periode weer een aantal nieuwe projectvoorstellen ontvangen waarvan er tot nu toe weer twee zijn goedgekeurd. Dit brengt het aantal gemeenten dat met ondersteuning van SPES stappen zet om zero-emissiezones in te stellen op 36. 12 gemeenten zijn dit jaar gestart en 24 gemeenten in 2019. Het betreft 33 grotere gemeenten (G4 en G40) en 3 kleinere. Voorstellen die net voor de deadline van 31 mei zijn binnengekomen worden spoedig beoordeeld. In onderstaand overzicht wordt kort ingegaan op de zaken waar de komende maanden in de twee nieuwe gemeenten aan gewerkt zal worden.
Gemeente Enschede is één van de gemeenten waarvan SPES de projectaanvraag in de eerste tranche van dit jaar heeft goedgekeurd. Enschede werkt samen met alle betrokken stakeholders in de stad aan de uitvoering van het plan om in 2025 tot zero-emissie binnenstadsdistributie te komen.