Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid
Rijksoverheid

Convenant Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche

Het ‘Convenant Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche’, kortweg ‘Convenant Duurzame Reinigingsvoertuigen’, is onderdeel van het Klimaatakkoord. Het convenant stimuleert sinds 2019 de aanschaf en het gebruik van zero-emissie en emissiearme reinigingsvoertuigen (b.v. vuilniswagens en straatveegmachines) en heeft als doel dat alle nieuw aan te schaffen reinigingsvoertuigen vanaf 1 januari 2030 100% emissievrij zijn. Het convenant is door publieke en private partijen uit de reinigingssector en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekend. De teller voor convenantpartners staat momenteel op 22, maar het convenant staat open voor nieuwe partijen. Is uw organisatie nog geen convenantpartner, maar is er wel interesse om tot het convenant toe te treden, neem dan contact op met Peter Wilbers of Wilco Fiechter (contactgegevens onderaan deze pagina).

De reinigingssector kenmerkt zich door een grote variëteit en diversiteit in zowel organisatievormen als soorten en afmetingen van reinigingsvoertuigen. Het verduurzamen van de gehele vloot van reinigingsvoertuigen is voor deze sector zodoende een extra uitdaging. Daarom ondersteunt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de convenantpartners bij de verduurzaming met onderzoeken en het uitwisselen van informatie, kennis en ervaring. Zo organiseert het ministerie, in samenwerking met de Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten (NVRD), voor convenantpartners, maar ook andere geïnteresseerde partijen, jaarlijks meerdere themabijeenkomsten.

Relevante documenten

Hieronder treft u een selectie van voor het convenant uitgevoerde onderzoeken en van relevante presentaties, consultaties en handreikingen. Voor alle documentatie kijkt u in onze kennisbank.

Mitigerende maatregelen in de praktijk. Oplossingen voor netcongestie voor elektrische logistieke voertuigen

Hoe kunnen 55 elektrische vuilniswagens en 10 bestelbussen worden opgeladen op een locatie met een beperkte stroomaansluiting en netcongestie? Deze studie is een vervolg op de eerdere studie naar mitigerende maatregelen; wat kan een ondernemer doen bij netcongestie. De studie heeft als doel de opgedane kennis over een aantal mitigerende maatregelen concreet toe te passen voor één voorbeeldcasus, in dit geval een werf van de directie Afval en Grondstoffen van de gemeente Amsterdam.

Netcongestie bedrijventerreinen

Hoe kan een ondernemer op een bedrijventerrein samenwerken met andere bedrijven om gezamenlijk netcongestie aan te pakken? Waar eerdere studies vooral kijken naar individuele maatregelen, focust dit onderzoek op samenwerken. Welke ervaringen zijn er al opgedaan op andere bedrijventerreinen en welke stappen zijn er nodig om als bedrijventerrein samen aan de slag te gaan?

Marktonderzoek zero-emissie N2- en N3-reinigingsvoertuigen

In dit marktonderzoek is gekeken naar het huidige en toekomstige marktaanbod van Batterij Elektrische reinigingsvoertuigen in de categorieën N2 en N3, welke ontwikkelingen er in deze markt zichtbaar zijn en wat het effect daarvan is op de adoptie van ZE-Reinigingsvoertuigen.

Subsidiescan presentatie voor Convenant partners van Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche

Dit rapport geeft een overzicht van actuele Europese subsidies waarvoor afvalinzamelaars mogelijk in aanmerking komen, wat de vereisten zijn en wanneer deze zijn aan te vragen.

Toepassing van de handreiking voor depotladen bij afvalinzameling-en reinigingsdiensten

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur heeft een handreiking gepubliceerd voor het realiseren van laadinfrastructuur bij bedrijven. In dit rapport is deze handreiking toegepast op het depot van gemeentelijke afvalinzameling en reinigingssector organisaties.

Rapport proef FCEV-vuiniswagen in heuvelachtig gebied

Is een waterstof-elektrisch (FCEV) aangedreven vuilniswagen geschikt voor het heuvelachtige Zuid-Limburg? Dat was de inzet van deze proef, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd door Rd4, in nauwe samenwerking met WaterstofNet. WaterstofNet heeft het mobiele waterstoftankstation voor de proef beschikbaar gesteld en Rd4 bij het gebruik ervan ondersteund. Doel van de proef, onderdeel van het DKTI-subsidieproject H2RenT, was het opdoen van ervaringen met de operationele inzetbaarheid van een FCEV-vuilniswagen in het specifieke, heuvelachtige verzorgingsgebied van afvalinzamelingsbedrijf Rd4.

Het vermogen van de (oudere) versie van de FCEV-vuilniswagen bleek met 140kW uiteindelijk te gering voor het heuvelachtige Zuid-Limburgse landschap. Een door Rd4 voor een korte periode voor vergelijking ook nog ingezette volledig elektrische (BEV) vuilniswagen met een groter vermogen van 300kW bleek in het heuvelachtige verzorgingsgebied wel goed inzetbaar. Over de prestaties van en ervaringen met deze zero-emissie vuilniswagens waren de chauffeurs en overig personeel over het algemeen positief.

Bekijk meer relevante onderzoeken en artikelen voor de reinigingsbranche in de kennisbank.

Contact

Peter Wilbers – Adviseur Duurzame Mobiliteit, peter.wilbers@rws.nl

Wilco Fiechter – Adviseur Duurzame Mobiliteit, wilco.fiechter@rws.nl

Beeldmerk convenant duurzame reinigingsvoertuigen
Bestand Beeldmerk convenant duurzame reinigingsvoertuigen downloaden