Informatie voor bedrijven
Om de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat in de stad te verbeteren en de overlast te beperken stellen 28 gemeenten een gebied in zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zo’n gebied noemen we een zero-emissiezone (afgekort: ZE-zone). Dit betekent dat vanaf 1 januari 2025 bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone uitstootvrij moeten zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 nog een overgangsregeling.
De invoering van de zero-emissiezones in de binnensteden lijkt misschien nog ver weg, maar het is verstandig nú al aan de slag te gaan, zodat je tijdig en goed voorbereid bent.
wanneer komen de ze-zones?
Vanaf 1 januari 2025 worden de zero-emissiezones ingevoerd en moeten bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone uitstootvrij zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 nog een overgangsregeling. Hieronder kan je zien welke voertuigen tot welk moment toegang hebben.
Toegangseisen bestelauto's:
-
Alle nieuwe bestelauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
- Alle bestelauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
Overgangsregelingen:
- Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 4 of lager kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer een zero-emissiezone in.
- Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot een zero-emissiezone.
- Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot een zero-emissiezone.
Voor sommige voertuigen geldt een vrijstelling of kan er een ontheffing worden aangevraagd. Lees meer over vrijstellingen en ontheffingen >

TOEGANGSEISEN VRACHTAUTO'S
-
Alle nieuwe vrachtauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
- Alle vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
Overgangsregelingen:
- Bakwagens (N2 of N3 >3500 kg.) in Euroklasse/emissieklasse 6 die ná 1 januari 2020 en opleggertrekkers (N2 of N3 >3500 kg.) Euroklasse/emissieklasse 6 die ná 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot een zero-emissiezone.
Voor sommige voertuigen geldt een vrijstelling of kan er een ontheffing worden aangevraagd. Lees meer over vrijstellingen en ontheffiingen >

OVERSTAPPEN NAAR DUURZAAM TRANSPORT
Overstappen naar duurzaam en uitstootvrij vervoer is nog niet altijd even makkelijk. Waar begin je als ondernemer? Daarvoor hebben wij een stappenplan gemaakt om je goed op weg te helpen.
PERSOONLIJK ADVIES
Wil je graag persoonlijk advies? Een aantal gemeenten/regio's hebben logistieke makelaars die je graag helpen. Ze zijn er om zowel kleine en grote ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar zero-emissievoertuigen en schonere logistiek. Voor ieder bedrijf specifiek kijken ze wat de meest efficiënte en voordelige oplossing is. Je vindt meer informatie over deze logistieke makelaars op de pagina's van de gemeente.
Waar komen de ZERO-EMISSIEzones?
Inmiddels hebben de volgende 28 gemeenten de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen. De ingangsdata van de zero-emissiezones in de diverse steden verschillen. Bekijk de pagina van de gemeente voor meer informatie. De gemeenten Almere, Zaanstad en Hoorn zijn een ZE-zone aan het onderzoeken.
Almere (onderzoeksfase) | Groningen 1-4-2025 |
Alphen aan den Rijn 1-7-2026 | Haarlem 1-1-2025 |
Amersfoort 1-1-2025 | Hilversum 1-1-2026 |
Amsterdam 1-1-2025 | ’s Hertogenbosch 1-3-2025 |
Apeldoorn 1-1-2025 | Hoorn (onderzoeksfase) |
Assen 1-1-2025 | Leiden 1-1-2025 |
Delft 1-1-2025 | Maastricht 1-1-2025 |
Den Haag 1-1-2025 | Nijmegen 1-1-2025 |
Deventer 1-1-2025 | Rotterdam 1-1-2025 |
Dordrecht 1-1-2026 | Schiphol 1-1-2026 |
Ede 1-1-2026 | Tilburg 1-1-2025 |
Eindhoven 1-1-2025 | Utrecht 1-1-2025 |
Enschede 1-7-2025 | Zaanstad (onderzoeksfase) |
Gouda 1-1-2025 | Zwolle 1-1-2025 |
Wil je de ZE-zones op de kaart bekijken, klik dan hier.
Welke subsidies en fiscale regelingen zijn er?

Er zijn diverse subsidies en fiscale regelingen voor de aanschaf van een elektrische bestel- of vrachtauto. Bekijk hier het overzicht van subsidies en fiscale regelingen.
Wat kun je doen?
Kom je vaak in binnensteden die een ZE-zone krijgen of werk je vanuit de binnenstad waar een ZE-zone gaat komen? Dan gaat er écht iets voor je veranderen en kan het zijn dat je de zone straks niet meer inkomt. Hoe kan je straks je diensten nog leveren in de binnenstad? Lever je goederen, misschien kan je dan gebruik maken van stadshubs. Dit zijn verzamelpunten voor goederen buiten de zone. Van daar gaat het emissievrij naar de eindbestemming in de binnenstad. Zelf gaan rijden in een elektrische bestelauto heeft ook voordelen, zeker bij de huidige brandstofprijzen. Je krijgt subsidie en betaalt geen wegenbelasting.
HANDIGE LINKS
nieuws
SPES Webinars
06 juni 2023 Lees meer (SPES Webinars)Brievenpakket voor gemeenten
02 juni 2023 Lees meer (Brievenpakket voor gemeenten)Kaderstellend lokaal beleid voor stadshubs is mogelijk
31 mei 2023 Lees meer (Kaderstellend lokaal beleid voor stadshubs is mogelijk)tools
Ben je als ondernemer gevestigd in een toekomstige zero-emissiezone of moet je daar zijn voor het afleveren van goederen of service-logistiek? Dan loont het om vast inzicht te krijgen in wat dat betekent voor je bedrijfsvoering, zowel financieel als organisatorisch. Dat kan met deze door Districon en Panteia ontwikkelde tools. Deze tools helpen je slim op weg naar emissievrije logistiek.
Met het Total Cost of Ownership-model (TCO-model) kunt u een inschatting maken van de kosten van een heavy-duty BEV (vrachtvoertuigen van 3,5 ton of meer) over de hele levenscyclus.
Online simulator elektrisch rijden
Met deze uiterst praktische webtool krijg je als ondernemer snel en eenvoudig inzicht in wat elektrisch rijden betekent voor je bedrijfsbeleid, zowel financieel als organisatorisch.

ze-zones op de zes kaart
Benieuwd welke zero-emissiezones zijn aangekondigd door gemeenten? Of ben je nieuwsgierig waar de ZE-stadshubs liggen? Op deze interactieve kaart vind je deze en andere relevante geografische data, zoals de locaties van winkelgebieden, waterstoflaadpunten en milieuzones.