Testcase: 'Trap je bus er uit’

Installatiebedrijven hebben lang niet altijd een bestelbus nodig voor hun werk. Een elektrische bakfiets kan een heel goed alternatief zijn. Dat willen Techniek NL, de branchevereniging voor de installatiebranche, de gemeente Den Haag en Zuid-Holland Bereikbaar laten zien met de actie ‘Trap je bus er uit’. 

Vanaf 1 januari 2025 krijgt Den Haag, en 26 andere gemeenten, een zero-emissiezone voor stadslogistiek. Dit betekent dat logistiek efficiënt en alleen met uitstootvrije vrachtwagens en bestelbussen gedaan mag worden. Dat zorgt voor minder ritten in de stad en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Overstappen op uitstootvrij vervoer
2025 Lijkt nog ver weg, maar voor ondernemers kan het betekenen dat zij met hun huidige voertuig niet meer in deze zone mogen komen. In Den Haag gaat het om het gebied binnen de centrumring tot aan het Telderstracé. Zij moeten dan overstappen op een vervoermiddel dat geen schadelijke stoffen uitstoot. Het is goed om op tijd na te denken over het meest geschikte vervoermiddel en de nodige investeringen en aanpassingen te doen.

Misschien is een elektrische bakfiets wel een alternatief voor een oude bestelbus. Met de actie ‘Trap je bus er uit’ kunnen Haagse ondernemers die werken in de installatiebranche dat uitproberen. Een ondernemer mag 4-6 weken lang gratis gebruik maken van een grote of extra grote Urban Arrow. Zo’n bakfiets rijdt 25 km per uur en kan maximaal 125 kilo vervoeren. De accu heeft een actieradius van 40 kilometer. Na 4-6 weken gaan de fietssleutels naar de volgende installateur. De ondernemer zoekt zelf naar een opvolger. Het Regioteam van Techniek NL helpt daarbij. De actie loopt een jaar. Via verhalen op dit Platform kunnen alle Haagse ondernemers de actie volgen.

 

Testrijder
Gunst Warmtetechniek is het eerste installatiebedrijf dat de fiets voor onderhoud- en servicewerkzaamheden gaat uitproberen. Astrid Gunst, eigenaar van Gunst Warmtetechniek: ‘Het wordt voor de monteurs steeds lastiger om servicewerkzaamheden uit te voeren in het centrum van Den Haag. Het centrum is slecht bereikbaar, er zijn onvoldoende parkeervoorzieningen en parkeren is duur. Met de zero-emissiezone erbij, die in de zeer nabije toekomst in werking treedt, zal er een oplossing moeten komen om de dienstverlening aan bewoners en winkeliers te kunnen waarborgen. Een grote bakfiets met een volume van maar liefst 525 liter zou een oplossing kunnen zijn. Om dit uit te proberen maken we graag gebruik van het aanbod!’

Schone en gezonde lucht
Den Haag wil een schone en gezonde stad zijn waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Schone lucht is daarvoor een voorwaarde. Logistiek veroorzaakt vieze lucht en uitstoot van CO2. Tegelijkertijd zijn transport en diensten natuurlijk wel nodig in de stad. Daarom gaat Den Haag voor schone en efficiënte logistiek.