case
emissievrije bevoorrading van ver

Slim, schoon en stil naar de supermarkt

Booking kantoor

Foto: gemeent Amsterdam

Resultaten

In 2019 ging de pilot van start. Inmiddels rijden er 3 elektrische en 2 plug-in hybride door DAF en VDL ontworpen trucks die vanuit het distributiecentrum in Zaandam supermarkten in de buurt bevoorraden. De trucks kunnen, afhankelijk van de zwaarte van de lading, afstand die de truck moet afleggen en weersomstandigheden, ongeveer een half uur rijden. Tussentijds opladen is dus noodzakelijk om de e-trucks de hele dag in te zetten. Voor de chauffeurs was dit een flinke omschakeling van in tien minuten de truck voltanken naar tussentijds continu bijladen. Aan het begin van de proef duurde het tussentijds laden nog bijna een uur. Inmiddels is deze laadtijd teruggebracht naar ongeveer 35 minuten doordat de laadkabels worden gekoeld met vloeistof. De elektriciteit voor het laden is afkomstig van de eigen zonnepanelen die op het laadplein staan. Deze snellere oplaadtijd zorgt voor meer efficiëntie van het intensieve 24/7-distributieproces.

daf ah truck 2

20 oktober 2020 | Hoe zorg je ervoor dat supermarkten zo veel mogelijk emissievrij worden bevoorraad? Met deze uitdaging ging Albert Heijn samen met zeven partners in 2019 aan de slag. Met een pilot testen deze partijen de inzet van elektrische en plug-in hybride trucks om hun supermarkten in Amsterdam te bevoorraden.

DAF Trucks, Peter Appel Transport, Simon Loos, TNO, VDL, Heliox en Albert Heijn startten in 2019 met de pilot. Het doel van de pilot is om zo veel mogelijk technische, operationele, organisatorische en financiële aspecten te onderzoeken van emissievrije bevoorrading. TNO analyseert de resultaten om te kunnen vaststellen hoe nul-emissiebevoorrading van binnensteden straks kan verlopen. Het is de eerste keer in Europa dat grote elektrische vrachtwagencombinaties hiervoor worden gebruikt.

Alannah Hoenderdaal
We doen dit niet alleen omdat wet- en regelgeving verandert, maar ook omdat we dit met z’n allen als toekomst zien: stiller en emissievrij de binnenstad in.
Alannah Hoenderdaal
Specialist Transport Expertise, Albert Heijn

Vervolg

De proef is inmiddels met een jaar verlengd zodat zowel de elektrische als plug-in hybride voertuigen minimaal twee jaar kunnen rijden. De twee plug-in hybride trucks gaan daarna terug naar DAF zodat ze deze helemaal kunnen uitlezen. De drie elektrische trucks blijven voor Albert Heijn rijden. Na de proef maakt TNO een opschalingsanalyse. Belangrijk hierbij is dat er, naast de impact op het logistieke proces, ook gekeken wordt naar wat het van het laadvermogen vraagt als er straks 20 in plaats van drie elektrische voertuigen opgeladen moeten worden. Uiteindelijk zal daar ook een belangrijke rol voor netbeheerders liggen.

Informatie

Voor meer informatie over emissievrij bevoorraden neem dan contact op met Alannah Hoenderdaal via alannah.hoenderdaal@ah.nl