Een elektrische bestelauto is tegenwoordig vaak goedkoper dan een bestelauto op diesel. Dat komt door de bpm, maar ook door lagere kosten voor onderhoud, brandstof en verzekering. Om dat duidelijk te maken, laten we het verschil in kosten zien met een TCO-berekening.
Wat is TCO?
TCO staat voor Total Cost of Ownership: de totale kosten van een voertuig over de hele gebruiksperiode. Dus niet alleen wat je betaalt bij aanschaf, maar ook wat het voertuig kost aan brandstof, onderhoud, verzekering, belastingen en wat je terugkrijgt bij verkoop.
De formule:
TCO (na 5 jaar) = aanschaf – inruilwaarde + gebruikskosten
Onder gebruikskosten vallen o.a. onderhoud, brandstof of stroom, verzekering en belasting.
Rekenvoorbeeld: Het Loodje
We nemen een loodgietersbedrijf als voorbeeld: Het Loodje uit Rotterdam. De eigenaar heeft 5 bestelauto’s, rijdt jaarlijks 20.000 km en komt regelmatig in de zero-emissiezone. Het bedrijf vervangt zijn oude dieselbussen en kijkt naar twee vergelijkbare modellen:
Peugeot Partner diesel
Peugeot e-Partner elektrisch
Beide bestelauto’s zijn nieuw en worden 5 jaar gebruikt. Daarna wordt het voertuig ingeruild voor 35% van de aanschafwaarde.
Aanschafprijs: elektrisch al voordeliger
De dieselbus kost € 36.365 (excl. btw). Voor de elektrische bestelauto is dat € 27.795. Het verschil zit vooral in de bpm: sinds 2025 betalen ook ondernemers bpm voor nieuwe bestelauto’s op fossiele brandstof. En die is flink: € 74,41 per gram CO₂ per kilometer. Voor elektrische bestelauto’s is de bpm nul euro.
Totaalplaatje: elektrisch is goedkoper
Kijk je naar alle kosten samen – dus aanschaf, gebruik, onderhoud, brandstof, belasting en verzekering – dan is elektrisch rijden na 5 jaar de voordeligste keuze.
TCO elektrisch: € 39.532
TCO diesel: € 52.617
Waarom is elektrisch voordeliger?
Lagere verbruikskosten: stroom is goedkoper dan diesel. In dit voorbeeld is gerekend met € 0,40 per kWh (openbaar laden) en € 1,91 per liter diesel.
Minder onderhoud: een elektrische motor heeft minder bewegende onderdelen. Daardoor zijn er minder reparaties nodig.
Lagere verzekering: omdat de elektrische bestelauto goedkoper is in aanschaf, is ook de premie lager.
Fiscaal voordeel: met de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) kunnen ondernemers tot 28% van de investeringskosten aftrekken van hun winst.
Let op: nieuwe dieselbussen mogen de ZE-zone niet in
Nieuwe dieselbestelauto’s die vanaf 2025 op kenteken zijn gezet, hebben geen toegang tot de zero-emissiezones. Nieuwe bestelauto’s moeten dus uitstootvrij zijn.
Laat een TCO-berekening uitvoeren voor jouw eigen situatie
Wil je weten wat de total cost of ownership is van een elektrisch voertuig voor jouw eigen situatie? Een logistiek makelaar berekent dit graag voor je. In een gratis adviesgesprek kijken ze o.a. naar welke elektrische bestelauto het beste past bij jouw bedrijf en wat de kosten zijn. Kijk hier voor een logistiek makelaar bij jou in de buurt.
Bron: Logistiek 010