Overgangsregelingen
Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, geldt er een overgangsregeling. Deze overgangsregeling is te zien in onderstaande afbeeldingen.
Heb je geen toegang tot de ZE-zone? Dan kan je mogelijk gebruik maken van een ontheffing.

Overgangsregeling bestelauto's
- Alle bestelauto's die vanaf 1-1-2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Dit geldt niet voor oldtimers, rolstoeltoegankelijke voertuigen en voertuigen die vanwege een handicap voor 500 euro of meer zijn aangepast.
- Bestelauto's met een emissieklasse 4 of lager hebben geen toegang tot de ZE-zones.
- Bestelauto's met een emissieklasse 5 hebben tot 1-1-2027 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto's met een emissieklasse 6 hebben tot 1-1-2028 toegang tot de ZE-zone.
- Vrijgesteld voor de ZE-zone zijn voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers), rolstoeltoegankelijike voertuigen.

Overgangsregels vrachtauto's
- Alle nieuwe vrachtauto's die vanaf 1-1-2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Dit geldt tot 2030 niet voor vrijgestelde voertuigen, kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer.
- Euro 6 bakwagens die op 1-1-2025 max. 5 jaar oud (vanaf DET) zijn, hebben tot en met 31-12-2029 toegang tot de ZE-zones.
- Euro 6 opleggertrekkers die op 1-1-2025 max. 8 jaar oud (vanaf DET) zijn, hebben tot en met 31-12-2029 toegang tot de ZE-zones.
- Vrijgesteld voor de ZE-zone zijn: voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers). Vrachtauto's met een carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of een aaanduiding speciale doeleinden SB of SF hebben toegang tot ze 13 jaar worden (gerekend vanaf Datum Eerste Toelating) en tot maximaal 1-1-2030.
Wat is de emissieklasse en Datum Eerste Toelating?
Je kan de emissieklasse en Datum Eerste Toelating (DET) van een voertuig op basis van het kenteken vinden op de website van de RDW.
regels en regelingen per type voertuig
Bij de invoering van de zero-emissiezones gelden er verschillende regels voor diverse voertuigcategorieën. Bekijk hier welke toegangsregels, overgangsregels, vrijstellingen en ontheffingen er gaan gelden. Vrijstellingen en sommige ontheffingen gelden tot 1-1-2030.
Bestelauto's, zakelijk bezit
TOEGANGSEISEN BESTELAUTO'S:
-
Alle nieuwe bestelauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
- Alle bestelauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
OVERGANGSREGELINGEN:
- Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 4 of lager kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer een zero-emissiezone in.
- Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot een zero-emissiezone.
- Bestelauto’s in Euroklasse/emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot een zero-emissiezone.
VRIJSTELLINGEN:
Uw bestelauto is vrijgesteld als u aan een van onderstaande voorwaarden voldoet:
1. Uw voertuig is 40 jaar of ouder.
2. U heeft een rolstoeltoegankelijk voertuig met een carrosseriecode SH of een bijzonderheidscode 70, 145, 146, 147 of 149.
Bent u in bezit van een bestelauto zonder een bijzonderheidscode, die u vanwege uw handicap heeft aangepast voor meer dan €500, en wilt u een stad inrijden met een ZE-zone voor bestelauto’s? Dan heeft u te zijner tijd recht op een ontheffing.
ONTHEFFINGEN:
- 12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente, per kalenderjaar
- Ontheffing wegens lange levertijden
- Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden
- Ontheffing op basis van de hardheidsclausule
- Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor uw voertuig
12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente, per kalenderjaar
Voor een bestelauto die niet aan de voorwaarden van een zero-emissiezone voldoet kan een dagontheffing worden verleend. Voor een bestelauto kan maximaal twaalfmaal per kalenderjaar per gemeente een dagontheffing worden aangevraagd. De dagontheffing wordt verleend voor de duur van één kalenderdag, startend om 00:00 en eindigend om 06:00 de volgende dag. Het aanvragen van een dagontheffing kan via het Centraal Loket, dat medio juni 2024 live staat.
Het kan zijn dat de gemeente een ondergrens gaat hanteren voor de emissieklasse van uw voertuig, bijvoorbeeld emissieklasse 5. In dat geval moet uw voertuig minimaal die emissieklasse hebben. Dit doen gemeenten om heel oude en vervuilende voertuigen buiten de stadskern te houden. Gemeenten die nu al een milieuzone hebben, doen dit al en zullen dit naar verwachting ook voor de ZE-zones invoeren.
Onheffing wegens lange levertijden
De wachttijd voor het leveren van nieuwe voertuigen loopt op. In sommige gevallen tot 18 maanden. Dat is hartstikke vervelend. Daarom kan je een ontheffing krijgen als je een nieuw zero-emissie voertuig besteld hebt met de bevestiging van je order. Zo overbrug je de wachttijd en kan je gerust de stad in blijven rijden.
Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden
In het geval van een dreigend faillissement kan een ontheffing worden verleend. Om in aanmerking te komen voor een ontheffing zult u dit te zijner tijd aan moeten tonen met recente jaarrekeningen en de Btw-aangifte.
Ontheffing op basis van hardheidsclausule
Gemeenten kunnen aanvullend maatwerk leveren in de vorm van een ontheffing op grond van een hardheidsclausule. Zij kunnen dit inzetten voor gevallen waarin een voortijdige investering niet proportioneel (denk aan pensioen of ziekte) is en ondernemers meer tijd wordt gegund.
Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor uw voertuig
Het kan voorkomen dat een voertuig nog niet in een zero-emissie variant verkrijgbaar is. In dat geval kan er een ontheffing worden verleend. De voorwaarden hiervoor worden op dit moment nader onderzocht om een zo transparant en eerlijk mogelijk afweging te kunnen maken.
AANVRAGEN ONTHEFFING
Om het aanvragen van een ontheffing zo eenvoudig mogelijk te maken wordt er gewerkt aan een digitaal Centraal Loket Ontheffingen voor ZE-zones. Het is de bedoeling dat bij dit loket ontheffingen kunnen worden geregeld voor alle deelnemende gemeenten met een ZE-zone. Naaar verwachting is dit Centraal Loket medio 2024 gereed.
Vrachtauto's (N2 en N3 voertuigen zwaarder dan 3500 kg.)
TOEGANGSEISEN VRACHTAUTO'S
-
Alle nieuwe vrachtauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
- Alle vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
OVERGANGSREGELINGEN:
- Bakwagens (N2 of N3 >3500 kg.) in Euroklasse/emissieklasse 6 die ná 1 januari 2020 en opleggertrekkers (N2 of N3 >3500 kg.) Euroklasse/emissieklasse 6 die ná 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot een zero-emissiezone.
VRIJSTELLINGEN:
Uw vrachtauto is vrijgesteld als u aan een van onderstaande voorwaarden voldoet:
1. Uw voertuig is 40 jaar of ouder.
2. Uw voertuig heeft carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of aanduiding voor speciale doeleinden SB of SF en uw voertuig is jonger dan 13 jaar.
ONTHEFFINGEN:
-
12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente, per kalenderjaar
-
Ontheffing wegens lange levertijden
-
Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden
- Ontheffing op basis van de hardheidsclausule
- Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor uw voertuig
12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente, per kalenderjaar
Voor een vrachtauto die niet aan de voorwaarden van een zero-emissiezone voldoet kan een dagontheffing worden verleend. Voor een vrachtauto kan maximaal twaalfmaal per kalenderjaar per gemeente een dagontheffing worden aangevraagd. De dagontheffing wordt verleend voor de duur van één kalenderdag, startend om 00:00 en eindigend om 06:00 de volgende dag. Het aanvragen van een dagontheffing kan via het Centraal Loket, dat medio juni 2024 live staat.
Het kan zijn dat de gemeente een ondergrens gaat hanteren voor de emissieklasse van uw voertuig, bijvoorbeeld emissieklasse 5. In dat geval moet uw voertuig minimaal die emissieklasse hebben. Dit doen gemeenten om heel oude en vervuilende voertuigen buiten de stadskern te houden. Gemeenten die nu al een milieuzone hebben, doen dit al en zullen dit naar verwachting ook voor de ZE-zones invoeren.
Onheffing wegens lange levertijden
De wachttijd voor het leveren van nieuwe voertuigen loopt op. In sommige gevallen tot 18 maanden. Dat is hartstikke vervelend. Daarom kan je een ontheffing krijgen als je een nieuw zero-emissie voertuig besteld hebt met de bevestiging van je order. Zo overbrug je de wachttijd en kan je gerust de stad in blijven rijden.
Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden
In het geval van een dreigend faillissement kan een ontheffing worden verleend. Om in aanmerking te komen voor een ontheffing zult u dit te zijner tijd aan moeten tonen met recente jaarrekeningen en de Btw-aangifte.
Ontheffing op basis van hardheidsclausule
Gemeenten kunnen aanvullend maatwerk leveren in de vorm van een ontheffing op grond van een hardheidsclausule. Zij kunnen dit inzetten voor gevallen waarin een voortijdige investering niet proportioneel (denk aan pensioen of ziekte) is en ondernemers meer tijd wordt gegund.
Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor uw voertuig
Het kan voorkomen dat een voertuig nog niet in een zero-emissie variant verkrijgbaar is. In dat geval kan er een ontheffing worden verleend. De voorwaarden hiervoor worden op dit moment nader onderzocht om een zo transparant en eerlijk mogelijk afweging te kunnen maken.
AANVRAGEN ONTHEFFING
Om het aanvragen van een ontheffing zo eenvoudig mogelijk te maken wordt er gewerkt aan een digitaal Centraal Loket Ontheffingen voor ZE-zones. Het is de bedoeling dat bij dit loket ontheffingen kunnen worden geregeld voor alle deelnemende gemeenten met een ZE-zone. Naaar verwachting is dit Centraal Loket medio 2024 gereed.
Bestel- en vrachtauto's, particulier bezit
Bestel- en vrachtauto van particulieren:
De Rijksoverheid bekijkt met gemeenten hoe particulieren die een bestel- of vrachtauto bezitten voor privégebruik ontheven kunnen worden. In de kamerbrief uitvoeringsagenda Stadslogistiek schrijft de staatssecretaris dat particulieren via het Centraal Loket een ontheffing kunnen aanvragen voor hun bestel- of vrachtauto, mits zij aan kunnen tonen dat het voertuig niet bedrijfsmatig gebruikt wordt. Het Rijk onderzoekt op dit moment hoe deze groep ontheven kan worden. Wanneer hier meer informatie over is, kunt u dat hier teruglezen.
Plug-in hybride vrachtwagens
Een plug-in hybride vrachtwagen kan je middels een externe stekker opladen. Deze voertuigen kunnen een ontheffing krijgen, mits ze aantoonbaar elektrisch rijden in de zone. Hiervoor dient u aan te kunnen geven bepaalde ritgegevens op te slaan en deze desgevraagd te delen met gemeenten.
Bijzondere voertuigen: kermis- of circusvoertuig, bedrijfsauto met zware laadkraan, verhuisauto en een vrachtwagen voor exceptioneel vervoer
De volgende bijzondere voertuigen komen in aanmerking voor een ontheffing.
- kermis- of circusvoertuig
- bedrijfsauto met zware laadkraan (vrachtauto met een kraan van 35 tonmeter of meer hefvermogen)
- verhuisauto (vrachtauto die gebruikt wordt door een verhuisonderneming en bestemd voor het vervoeren van inboedels)
- vrachtwagen voor exceptioneel vervoer
Voorwaarde is dat de voertuigen jonger zijn dan 13 jaar (DET).
Voor deze voertuigen geldt tevens een uitzondering op de afspraak dat alle nieuwe bestel- en vrachtauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden zero-emissie aangedreven moeten zijn.
Exceptioneel vervoer
Exceptioneel vervoer is transport dat breder, langer, zwaarder of hoger is dan wettelijk is toegestaan. Ook hiervoor kunt u te zijner tijd een ontheffingen aanvragen. Het aanvragen van een ontheffing kan via het Centraal Loket, dat medio juni 2024 live staat.
Voor deze voertuigen geldt tevens een uitzondering op de afspraak dat alle nieuwe bestel- en vrachtauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden zero-emissie aangedreven moeten zijn.
Kampeerauto's / campers
Kampeerauto's worden soms geregistreerd als een personenauto (categorie M1) en hebben zodoende toegang tot de ZE-zones, omdat de ZE-zone niet geldt voor personenauto’s (de milieuzone geldt wel).
Er zijn echter ook bestelauto's (N1) die zijn omgebouwd tot kampeerauto. Deze krijgt bij de registratie de toevoeging SA. Wanneer deze (N1 SA) voertuigen op naam staan van een bedrijf, dan hebben zij geen toegang tot de ZE-zones. Wanneer deze op naam van een natuurlijk persoon geregistreerd staat, kan er te zijner tijd waarschijnlijk via het Centraal loket een ontheffing worden verleend. Dit hangt af van de ontheffingsregels voor particulier bezit.
Zero-emissie voertuigen tot 4250 kg.
Huidige situatie
Op dit moment geldt een tijdelijke vrijstelling voor rijbewijs C-plicht voor zero-emissie bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 kg tot 4.250 kg. De mogelijkheid hiertoe staat nog niet in de Nederlandse wet. Eind 2022 is daarom afgesproken met de politie en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport dat zij niet handhaven op rijbewijs C-plicht tot 1 januari 2024 voor ZE-bedrijfsvoertuigen in deze gewichtsklasse die voor 1 oktober 2023 op naam zijn gesteld. Chauffeurs van zo’n voertuig kunnen dit aantonen door een formulier met daarop het gewicht van de alternatieve aandrijving. Ook zijn ze voor deze periode vrijgesteld van tachograafplicht en mogen zij het voertuig besturen als zij aan de volgende voorwaarden voldoen:
Voorwaarden:
Vanaf 1 januari 2023 mogen bestuurders met een B-rijbewijs een zero-emissiebestelvoertuig tot maximaal 4.250 kg besturen. Hiermee krijgen zij een vrijstelling voor C-rijbewijs dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. Aan deze vrijstelling zijn de volgende voorwaarden verbonden:
1. De bestuurder moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van het B-rijbewijs.
2. De bestuurder moet kunnen aantonen dat het extra gewicht inclusief belading boven de 3.500 kg is toe te wijzen aan het batterijpakket. Dit kan middels een document dat bij het voertuig gehouden wordt waaruit blijkt wat het specifieke gewicht is van het batterijpakket. Het gewicht van het batterijpakket kunt u opvragen bij de producent of importeur van het ZE-bestelvoertuig. Zij dienen dit document in te vullen en te tekenen.
3. Het ZE-bestelvoertuig moet een tenaamstelling hebben van voor 1 oktober 2023.
4. Het ZE-bestelvoertuig heeft een snelheidsbegrenzer op 90 kilometer per uur.
5. Geen tachograaf plicht.
6. Het is niet toegestaan om met dit voertuig in het buitenland te rijden zonder een rijbewijs C.
7. Het ZE-bestelvoertuig wordt gebruikt voor bedrijfsmatige activiteiten.
8. Zonder rijbewijs C mag dit voetuig niet met een aanhangwagen worden gereden. Dit mag ook niet wanneer de bestuurder rijbewijs E achter B heeft.
Het document waarop het gewicht van het batterijpakket kan worden aangetoond is te hier te downloaden.
Wetgeving naar verwachting in 2024 van kracht
Op dit moment is het streven dat de conceptwetteksten om de vrijstelling definitief vast te leggen eind september/begin oktober in internetconsultatie gaan. Daarmee is het doel om de regels medio 2024 van kracht te laten gaan. Het wetgevingstraject duurt helaas langer dan gepland. Boven de 3.500 kg gelHierdoor moeten de implicaties van verschillende regels over voertuigcategorieën bekeken worden. De RDW is intensief betrokken bij dit proces.
Wat betekent dit voor ondernemers?
Ondernemers met een ZE-bedrijfsvoertuig dat op naam is gesteld voor 1 oktober 2023.
Met de politie en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport is afgesproken dat er tot 1 januari 2024 niet gehandhaafd zal worden op rijbewijs C. De gesprekken lopen om deze datum op te schuiven totdat de nationale wet- en regelgeving van kracht is. Hier zal meer in het najaar meer over bekend worden als de wet- en regelgeving in internetconsultatie gaat.
Ondernemers met een ZE-bedrijfsvoertuig dat op naam gesteld wordt vanaf 1 oktober 2023.
Voor nieuw te bestellen voertuigen en reeds bestelde voertuigen die na 1 oktober op naam worden gesteld zal er geen vrijstelling gelden tot de wet- en regelgeving van kracht is. Het ministerie, de RDW en de andere betrokken partijen doen er alles aan om de wet- en regelgeving zo snel mogelijk in te voeren. In de tussentijd dient een voertuig in deze categorie bestuurd te worden door een bestuurder die in het bezit is van een rijbewijs C met de bijbehorende regels voor het besturen van een vrachtauto zoals de tachograafplicht.
Europese regels in ontwikkeling
De mogelijkheid om met een B-rijbewijs een door alternatieve brandstoffen aangedreven bedrijfsvoertuig te besturen komt voort uit de derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Afgelopen maart is het voorstel voor de nieuwe vierde Europese Rijbewijsrichtlijn gepubliceerd door de Europese Commissie. Hierin is de mogelijkheid opgenomen om met een rijbewijs B een alternatief aangedreven voertuig tot 4.250 kg te besturen. Dit geldt voor zowel goederenvervoer als personenvervoer. De enige voorwaarde is dat de chauffeur twee jaar zijn rijbewijs heeft. De huidige voorwaarde in de derde Rijbewijsrichtlijn over het gewicht van de aandrijving van het voertuig staat niet in het nieuwe voorstel. Op dit moment onderhandelen de lidstaten en het Europees Parlement over de uiteindelijke tekst. Het voorstel kan dus nog veranderen. Verwacht wordt dat de nieuwe richtlijn eind 2024 gereed zal zijn en ongeveer twee jaar later in Nederland geïmplementeerd zijn. Tot die tijd zullen de regels over het B-rijbewijs tot 4.250 kg uit de nationale wet- en regelgeving gelden.
Mocht u vragen hebben dan kunt u contact met ons opnemen.
Oldtimers
Oldtimers zijn voertuigen ouder dan 40 jaar. Alle oldtimers zijn vrijgesteld en mogen de ZE-zones binnen.
Rolstoeltoegankelijke voertuigen
Rolstoeltoegankelijke voertuigen met een carrosseriecode SH of een bijzonderheidscode 70, 145, 146, 147 of 149 zijn vrijgesteld en mogen de ZE-zone binnen.
Bent u in bezit van een bestelauto die u vanwege uw handicap heeft aangepast voor meer dan €500, en wilt u een stad inrijden met een ZE-zone voor bestelauto’s? Dan heeft u te zijner tijd recht op een ontheffing. Het aanvragen van een ontheffing kan via het Centraal Loket, dat medio juni 2024 live staat.
Taxi's
De volgende gemeenten gaan in 2025 een zero-emissiezone instellen voor taxi's:
- Amsterdam
- Den Haag
- Eindhoven
- Rotterdam
- Tilburg
- Schiphol (vanaf 1-1-2026)
Onder taxi's vallen zowel personenauto's als taxibusjes.
TOEGANGSEISEN TAXI’S:
De zero-emissiezone voor taxi’s zal gelden voor alle voertuigen met een blauw kenteken. De zero-emissiezone voor taxi's houdt in dat alle voertuigen die vanaf 1 januari 2025 worden geregistreerd als taxi (op blauw kenteken worden gezet) uitstootvrij moeten zijn in de zero-emissiezone. Daarnaast is er een overgangsregeling voor relatief schone taxi’s.
OVERGANGSREGELING:
Zoals het er nu naar uitziet, komt er een overgangsregeling voor relatief schone voertuigen, gebaseerd op de emissieklasse.
- Vóór 2025 geregistreerde taxi’s en taxibusjes met emissieklasse 5 hebben toegang tot de ZE-zone tot 31 december 2026
- Vóór 2025 geregistreerde taxi’s en taxibusjes met emissieklasse 6 hebben toegang tot de zone tot 31 december 2027
VRIJSTELLING VOOR ROLSTOELTAXI’S:
Tot 2030 zullen rolstoeltaxi’s vrijgesteld zijn van de zero-emissie-eisen. Rolstoeltaxi’s mogen tot 2030 in de zones rijden ongeacht emissieklasse en registratiedatum. Dit geldt voor taxi’s die in het kentekenregister code SH hebben, als aanduiding voor speciale doeleinden voor rolstoeltoegankelijke taxi, of de bijzonderheidscodes 70, 145, 146, 147, of 149.
ONTHEFFINGEN VIA HET CENTRAAL LOKET
Op termijn moet elke taxi uitstootvrij worden. Er zijn onder bepaalde omstandigheden ontheffingen mogelijk voor doelgroepenvervoer en straattaxi’s. De gemeenten werken samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan een geharmoniseerd ontheffingenbeleid. Het is de bedoeling dat de ontheffingen zullen worden verleend door een centraal ontheffingenloket. Je kunt dan terecht bij dit loket om een ontheffing aan te vragen voor één of voor meerdere gemeenten met een zero-emissiezone.